Popular Posts

Thursday, December 16, 2010

Plastik

kali nie aku nk cerita pasal plastik..haha..ape yg menarik sgt dgn plastik nie ek?
rilex..meh aku storey morey sket...klu korg perasan lh tapawer plastik menjadi koleksi hangat makcik2 bedah, peah, markonah dan len2 lg (name2 popular org melayu)..diorg nie mmg minat sgt dgn tapawer smpikan kalau berborak, crite tapawer je mau 2-3 jam..mmg expert, xleh nk dinafikan lg..itu br criter ttg makcik2 gle tapawer(bkn fokus utama post kli nie)...
tapi yg lebih penting ialah kegunaan plastik kt malaysia...klu korg perasan byk sgt benda yg kite gune adalah plastik..
aku bg contoh, kerusi, cawan, botol air, mainan bdk, beg, baldi, straw dan mcm2 lagi sehinggakan pen yg kite dok wt menulis 2 pon dibuat dr plastik...pasan x?? mesti korg pasan kn..zaman skrg nie tipulah klu ade org yg x gunekn plastik..mesti adenye..korg xyh nk menipu..


so what??!!! salah ke gune plastik???
hehe..nie br nk cite...tapi aku x cite detailed sgt ye..risau korg pening...
so nk senangkan cerita, aku wt statement nie..
"plastik sgt merbahaya!! menjadi salah satu faktor manusia dapat kanser"
mcm mne ek?
ok..aku nk jelaskn nie

dalam plastik ade bahan kimia..name die bisphenol-A..bahan nie tujuannye untuk keraskn plastik..dn masalahnye bahan nie boleh kuar drp plastik..cthnye botol air, ble panas, bahan nie akan kuar drp plastik dn meresap ke dalam air..

korg pun minum..ape jd???
sbnrnye x merbahaya mne pon...tapi perkara yg saintis x sedar, rupenye2 bentuk bispnenol-A tue same mcm bentuk hormon estrogen(hormon perempuan)..

..so sbb bentuk die same, jd antibodi badan akan biarkan bahan nie..die x musnahkn..
masalah start timbul ble bahan nie ade terlalu byk dlm bdn..

effect die!!!
untuk kaum lelaki, kejantanannye akan semakin menghilang kerana hormon perempuan yg kian bertambh..sbb 2 zaman skrg ramai maknyah atau bapok2 ..haha..bhy kn..

untuk kaum perempuan, mereka akan dapat kanser spt breast cancer, kanser rahim...

so aku just nk ingatkn, supaya kurgkn penggunaan plastik..mmg bhy benda nie..bygkn sejak kecik lg kite dh terdedah dgn plastik..x caya?? botol susu korg 2 aku rase dibuat drp plastik...btol x??
kurangkan plastik korg akan slamat :)
peace

p/s : gelimat tgk bapok2, klu diorg tegur aku..aku terajang diorg..haha




5 comments: